środa, 23 kwietnia 2014

Aktualizacja:11:05:55 AM GMT

Goracy Temat:
Tu jestes: Medytacja Buddyzm Recytacja mantry w samsarze - cz.2

Recytacja mantry w samsarze - cz.2

Email Drukuj PDF
Spis treści
Recytacja mantry w samsarze
cz.2 - Mantra Wielkiego Współczucia
Wszystkie strony

Recytacja mantry w samsarze – cz 2

W Buddyźmie wierzy się, że recytacja mantr przynosi pożytek nie tylko recytującemu je, ale całemu otoczeniu w którym recytuje się mantry. W Budyźmie Tybetańskim (chociaż nie tylko) uważa się iż jedną z najpotężniejszych mantr obok mantry Wadżra Guru która przynosi wszystkim szczególny pożytek jest mantra Wielkiego Współczującego, dlatego zarówno w przeszłości jak i obecnie organizowane są wielkie recytacje tej mantry w przypadku jakiegoś niebezpieczeństwa, dla usunięcia przeszkód, odegnania negatywnych sił oraz przywrócenia pomyślności i bezpieczeństwa. Uważa się, że jest to jedna z najpotężniejszych ochronnych i oczyszczających mantr przynosząca niezmierzone pożytki.

Każdy kto miał szczęście brać udział w recytacjach tej mantry mógł przekonać się, że w istocie jej recytacja wytwarza stany współczucia, pozytywnego nastawienia i otwartości do innych.
Ja również kiedyś miałem szczęście wziąć udział w krótkim odosobnieniu poświęconym recytacji tej mantry. Po ukończeniu odosobnienia zauważyłem, że ilekroć wracam na miejsce gdzie się odbyło napełnia mnie radosny spokojny nastrój jakbym wchodził w przestrzeń czystej energii współczucia. Podobnych wrażeń doświadczałem w niektórych miejscach praktyki w których ktoś powtarzał intensywnie jakąś mantrę. Potwierdza to Buddyjskie przekonanie mówiące, że miejsce w którym recytuje się mantry staje się świętym miejscem i odwiedzając go można otrzymać błogosławieństwo.

Odwiedzając święte miejsca mogłem się również przekonać, że to co jest napisane w różnych Buddyjskich tekstach odnośnie oddziaływania takich miejsc na ludzi jest również prawdą.
W takich miejscach o wiele owocniej się medytuje i wszystkie związane z tym procesy w tym proces oczyszczania umysłu ulegają wzmocnieniu. Jest to bardzo korzystne dla medytującego we właściwy sposób jak również dla osób pozytywnie nastawionych, natomiast osoby w negatywnych stanach umysłu, z negatywnym nastawieniem mogą zupełnie inaczej reagować na tego typu miejsca – następuje tu proces analogiczny do opisanego wcześniej procesu oczyszczania – osoby takie trzymając się negatywnych nastawień i wzorców myślenia mogą doświadczać w takich miejscach poczucia dyskomfortu, niepokoju, pobudzenia oraz nasilenia negatywnych stanów umysłu. Ponieważ są do nich przywiązane i nie potrafią ich puścić mogą pojawić się u nich związane z tym problemy. Im energia jakiegoś świętego miejsca jest mocniejsza tym te oddziaływania są silniejsze a więc stany emocjonalne i wynikające z nich zachowania bardziej gwałtowne. Dlatego Tybetańskie przewodniki po świętych miejscach wyjaśniające sposób zachowania się w określonych miejscach mają głęboki sens.

W podobny sposób na innych mogą oddziaływać ludzie wykonujący intensywną właściwą praktykę mantry czyli wywoływać pozytywne stany umysłu jak również aktywizować proces oczyszczenia umysłu z negatywnych emocji. To w jaki sposób wpływa to na osoby z którymi się stykają zależy od stanu umysłu oraz nastawienia tych osób. Jeśli osoby stykające się z takim praktykującym mają pozytywne nastawienia ulegają one wzmocnieniu zaś w przypadku negatywnego nastawienia proces oczyszczania może powodować problemy stąd Tybetańskie wyjaśnienia dotyczące stosunku i zachowania wobec praktykujących również mają głęboki i bardzo konkretny sens wynikający ze stuleci doświadczeń.
Istnieją metody oczyszczania i uzdrawiania wykorzystujące ten mechanizm w których osoba posiadająca moc mantry recytuje ją zaś uzdrawiany wykonuje stosowną medytację niezbędną by proces przebiegł właściwie.

W Indiach skąd pochodzą mantry istniały bardzo precyzyjne zasady i metody ich recytacji -ton, rytm, melodia, intonacja itp. zapewniające ich skuteczność i chroniące przed skutkami nieprawidłowych metod recytacji jakie mogą wystąpić przy niektórych mantrach. Kiedy mantry rozprzestrzeniły się z Buddyzmem na inne kraje zasady te uległy ograniczeniu i zanikowi. Wynikało to z różnic językowych, np. większość mantr Buddyzmu Tybetańskiego pochodzi z sanskrytu oraz spokrewnionego z nim języka Odijany – Tybetańczycy nie są w stanie wymawiać ich prawidłowo ze względu na odmienność języka Tybetańskiego. Dzisiaj mimo iż w Tybecie nadal podkreśla się, że oddziaływanie mantr zależy od ich dokładnego wymawiania w stanie skupienia i relaksacji oraz istnieją instrukcje wyjaśniające w jaki sposób nnależy intonować określone mantry wierzy się, że siła ich oddziaływania zależy przede wszystkim od ilości powtórzeń mantry. Zachowały się jednak również inne wyjaśnienia mówiące nie tyle o ilości powtórzeń, ale jakości recytacji bądź określonym okresie czasu recytacji. W wyjaśnieniach tych mówi się, że aby uzyskać zamierzony efekt należy np. powtarzać mantrę od wschodu do zachodu słońca zachowując odpowiednie zasady, albo przez określoną liczbę dni np. trzy dni, siedem dni, dwadzieścia jedne, sto itp. ewentualnie, że należy wyrecytować odpowiednią ilość mantr w określonym czasie, albo wymagające ściśle określonych reguł postępowania w kresie recytacji mantry – co jak dowodzi praktyka jest sprawą zasadniczej wagi.

W Buddyzmie Tybetańskim osobę, która urzeczywistniła moc mantry i potrafi jej użyć nazywano Ngagpa z czasem jednak znaczenie tego terminu uległo rozszerzeniu na wszelkie osoby posiadające jakąś mistyczną moc, ascetów, mistyków bądź praktykujących, którzy po prostu wyrecytowali wymaganą tradycyjnie ilość mantr wierząc, że zapewniło im to moc mantry. W istocie można spotkać joginów posiadających rzeczywistą, konkretną moc związaną z praktykowanymi przez nich mantrami i potrafiących ją skutecznie zastosować jak i praktykujących którzy mimo wyrecytowania dużej ilości mantr nie potrafią tego zrobić i nie widać tu wyraźnej korelacji między ilością wykonanych recytacji a rzeczywistą mocą. Również w biografiach mistrzów można znaleźć wyjaśnienia mówiące, że niektórzy praktykujący są w stanie urzeczywistnić moc mantry nie wykonując zbyt wiele recytacji a inni mimo wielu recytacji mają z tym problemy. Wszystko wskazuje na to iż w urzeczywistnieniu mocy mantry zasadniczą rolę odgrywa nie sama ilość recytacji, ale właściwy sposób recytacji i przestrzeganie określonych zasad.

 

Źródłodragontn.blog.pl
Źródłodragontn.blog.pl
Zdjęcie: facebook.com

W artykułach przedstawiamy różne spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość. Prezentowane poglądy są jedną z bardzo wielu możliwych interpretacji rzeczywistości i są to prywate poglądy autorów publikacji. Nie muszą one odzwierciedlać poglądów administracji "JOGA PORTALU JOGINA". Jeżeli zamieszczony materiał narusza Twoje prawa autorskie, przeczytaj informacje dostępne tutaj lub skontaktuj się z administratorem portalu!

 Polecane strony

JOGA PORTAL JOGINA
JOGA Dolnośląska Szkoła Jogi
JOGA Dolnośląska Szkoła Jogi
PORTAL SKLEPU JOGINA - w przygotowaniu
JOGA SHOP JOGINA

 

 

Skomentuj artykuł » Zobacz wszystkie komentarze »
Co sądzisz o: Recytacja mantry w samsarze?

 



NajnowszeNajpopularniejsze
joga mata fitnessmaty ekologiczne
maty dla dzieci  maty do jogi
maty w rolkach  maty do medytacji zabuton
poduszki do medytacji zafubolster wałek do jogi
plecaki na maty  pokrowce na maty
kadzidła nag champa  kadzidełka japońskie
paski do jogi szer.4 cmpaski do jogi szer.3 cm
kostki i klocki do jogi  klocki i pianki do jogi
przepaski relaksacyjne na oczy  koce do jogi
stylowe pomoce do jogiherbaty yogi tea
książki o jodze zdrowiu  książki ezoteryczne
piramidy  suplementy diety
Share/Save/Bookmark